Digimarkkinoinnin pyörteissä ammattilainen on avuksi

15.01.2021 Digimarkkinointi

Medialuotsin Digital Marketing Manager Aki Hepokorven (oikealla) esitys kampanjoiden tuloksista, saa Kiekkobussin Puuskan (keskellä) tyytyväiseksi. Medialuotsin Toimitusjohtaja Sami Lahtinen seuraa tarkkaavaisena vierestä.

Digimarkkinoinnilla on suuri merkitys jääkiekkovarusteita ostavalle ja myyvälle Kiekkobussi Oy:lle, mutta mikä sai Kiekkobussin Jussi Puuskan kaksi vuotta sitten soittamaan Medialuotsi Oy:lle ja sopimaan tapaamisesta digimarkkinoinnin tiimoilta. Tänään on jälleen meneillään yksi monista tapaamisista, jollaisia on järjestetty vuosien varrella lukuisia yhteisen hyvän nimissä.

Kiekkobussi Oy myy hyväkuntoisia käytettyjä jääkiekkovarusteita ja edullisia uusia varusteita Tampereen keskustassa sijaitsevassa kivijalkamyymälässä ja Kiekkobussi.com-nimisessä verkkokaupassa. Kiekkovarusteisiin erikoistuneen yrityksen molemmissa myyntikanavissa on reaaliaikaisesti myynnissä kaikki saatavilla olevat tuotteet.

– Muutama vuosi sitten yrityksessämme koettiin tärkeäksi panostaa verkkokaupan kehitystyöhön, ja sitä kautta myös löydettävyyden optimointi verkossa nousi yhä tärkeämmäksi, valottaa Puuska yrityksen kehityskulkua.

Osaava luotsi johdattaa kohti tuloksia

medialuotsi-rask

Puuska toi Medialuotsin toimitusjohtajalle pienen lahjan 11 vuotisen taipaleen kunniaksi.

Kiekkobussin ja Medialuotsin välisessä asiakastapaamisessa on tärkeää ammattimaisen ja luotettavan yhteistyön rakentaminen. Asiakkaan tarpeita ei voi liiaksi korostaa, ja Puuska kiitteleekin Medialuotsin toimineen alusta asti juuri asiakasyrityksen liiketoiminnan tarpeista käsin.

– Voimme luottaa siihen, että kumppanimme tekee yrityksemme kannalta parhaita ehdotuksia ja toteuttaa ne kustannustehokkaasti.

Digitaaliseen markkinointiin erikoistunut yritys onkin järkevä valinta kumppaniksi näkyvien tulosten saavuttamiseksi, sillä huonosti toteutettu digimarkkinointi johtaa pahimmassa tapauksessa varsin laihaan tulokseen. Medialuotsin Digital marketing manager Aki Hepokorpi kertoo, että usein hakukonemarkkinointi on toteutettu lisäämällä kampanjaan vain lista avainsanoja ajattelematta, miten mainokset tulevat hakukoneista esille. Tällöin mainosbudjetti kuluu tuloksettomiin hakutermeihin.

– Tärkeintä hakukampanjoiden rakentamisessa ja optimoinnissa on astua hakukoneen käyttäjän saappaisiin, toteaa Hepokorpi.

Hepokorpi kertoo esimerkistä, jossa eräs hinauspalveluita tarjoava yritys oli maksanut pitkän pennin siitä, että yrityksen sivuille oli tultu Google-mainosten kautta hakutermillä ”hinausköysi”. Tarkoitus kuitenkin oli ollut saada sivuille potentiaalisia asiakkaita, jotka etsivät hinauspalveluita tarjoavia yrityksiä. On siis tärkeää ymmärtää, miten mainokset tulevat esille määritetyillä avainsanoilla, jotta vahinkoklikkauksilta vältytään. Näin kohdistetut mainokset näkyvät juuri oikeaan aikaan juuri oikeille ihmisille. Optimoitu markkinointi johtaa siis väistämättä parempiin tuloksiin ja kannattavaan mainontaan.

– Yrittäjän aika on rajallista, joten on kustannustehokasta keskittyä omaan ydinosaamiseen ja luovuttaa digimarkkinointi ammattilaiselle, toteaa Kiekkobussin Jussi Puuska.

Samaa mieltä on myös Medialuotsi Oy:n toimitusjohtaja Sami Lahtinen:

Olemme huomanneet, että yhä useammalla uudella asiakkaallamme on omakohtaista kokemusta digimarkkinoinnin hallinnoinnista. Kiekkobussin tavoin myös he ovat huomanneet, ettei oma aika enää riitä kampanjoiden hallinnointiin jatkuvasti muuttuvalla digikentällä.

Medialuotsin luotettavasta ja ammattitaitoisesta osaamisesta kertoo myös kuuluminen hakukonejätti Googlen kumppanuusohjelmaan.

Digimarkkinoinnin haasteet

Hakusanamainonta, näyttömainonta, mobiilihaku – termit ja markkinoinnin keinot uudistuvat digimarkkinoinnin maailmassa jatkuvasti. Ei siis ole ihme, että asiaan perehtymättömän on liki mahdotonta pysyä uudistusten matkassa mukana.

Käytetyimmistä hakukoneista, Googlesta ja Bingistä, tutun hakusanamainonnan tarkoituksena on saattaa yhteen palvelua etsivä asiakas ja sitä tarjoava yritys. Nopeimmin tuloksia tuo hakusanamainonta, mutta sen tuomat tulokset rajoittuvat aina hakumääriin, sillä paraskaan digitaalisen median asiantuntija ei pysty vaikuttamaan käyttäjien tekemiin hakuihin. Hakukoneet ovat omilla säädöksillään määrittäneet sen, että hakutulosten on myös mainosten osalta oltava aina käyttäjälle relevantteja.

Hakukonemarkkinointi ei siis ole paras mahdollinen kanava perinteiseen brändäämiseen. Brändimarkkinointiin toimiva kanava on ehdottomasti Display-mainonta, joka on verrattavissa perinteiseen lehtimainontaan, mutta sillä erotuksella, että kohdistettavuus on monin verroin parempaa.

– Faktahan on, että nämä suuret monikansalliset yhtiöt vakoilevat meitä todella paljon. Tämä saattaa tuntua vastenmieliseltä yksittäisen käyttäjän näkökulmasta, mutta meille ja asiakkaillemme se on vain etu, sillä saamme mainokset kohdistettua näkymään vain niille, jotka ovat todennäköisimmin ostamassa asiakkaamme tarjoamaa palvelua tai tuotetta, toteaa Lahtinen.

– Vaikka niin kutsuttu vakoilu joskus tuntuukin pahalta, kyllä kuluttajakin hyötyy siitä, että näkee mainoksia ainoastaan sellaisista tuotteista ja palveluista, joita on lähiaikoina hankkimassa, Lahtinen jatkaa.

Apua on tarjolla – tartu mahdollisuuteen rohkeasti

luotsi-kiekkobussi2Yritysten ei suinkaan kannata tuskailla yksin digimarkkinoinnin maailmassa vaan turvautua asiantuntijan apuun. Kiekkobussin esimerkin mukaisesti on kannattavaa lähteä rohkeasti mukaan digimarkkinointiin. Luotettava yhteistyökumppani on kuitenkin syytä ottaa mukaan jo alkumetreillä, sillä ammattilaisen ohjauksessa mitattavia tuloksia on mahdollista saavuttaa ilman pelkoa hukkaan heitetystä mainosbudjetista.

Kiekkobussi Oy:n Puuska kertookin voivansa lämpimästi suositella Medialuotsin palveluja kaikille yrityksille, jotka haluavat lisätä verkkoliiketoimintaansa ja olla tuotteineen tai palveluineen asiakkaiden saatavilla aina, kun asiakas niitä tarvitsee.

– Kiekkobussin ja Medialuotsin yhteistyön tuloksena jääkiekkovarusteiden verkkokauppa on kasvanut kaikilla mittareilla mitattuna tasaisesti, ja se on tänä päivänä merkittävä osa koko liiketoimintaa, summaa Puuska tyytyväisenä.

Tällaisen luotettavan digimarkkinoinnin kumppanin Kiekkobussi on saanut Medialuotsista, joka on täysin kotimainen digimarkkinointiin erikoistunut mediatoimisto. Medialuotsin kaikki omistus ja toimipisteet sijaitsevat Suomessa.

Tiesitkö, että suomalaisista 77 % käyttää internetiä useita kertoja päivässä? Verkossa asiakkaita tavoittelevalle yrittäjälle tämä tieto on arvokas, sillä oikein ohjatun internetmainonnan potentiaali on mittava. Internetissä tapahtuvaa mainontaa kutsutaan digimarkkinoinniksi. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, kuinka digimarkkinointia toteutetaan. Asiassa onkin syytä kääntyä alan ammattilaisten puoleen.

Digimarkkinoinnin mitattavuus on huomattavasti parempi kuin perinteisen median, mutta myös siinä on haasteita nykyisessä moninäyttöyhteiskunnassa; ihmisillä on käytössään samanaikaisesti monia eri laitteita. Esimerkiksi mobiililaitteiden käyttö lisääntyy edelleen runsaasti, ja yhä useammin mainos nähdäänkin eri laitteella kuin millä lopullinen ostotapahtuma tehdään. Tämä tieto on tärkeää ymmärtää, jotta ei liian nopeasti hylkää sellaista mainoskanavaa, joka ei tuo suoria tuloksia mutta on monessa ostotapahtumassa avustavassa roolissa.

Säästä kallista aikaasi ja jätä digimarkkinointi alan ammattilaiselle.

Jutellaan lisää!